Att lyckas som mäklare, del 2

IMG_2462

Och så blev det vinter igen för tionde gången…

Hög tid att fortsätta dela med mig av mina personliga erfarenheter om  hur du bäst lyckas som fastighetsmäklare. Här i del 2 kommer jag att berätta om hur viktig den personliga plattformen är. Nyligen, i del 1, skrev jag om viktiga personliga egenskaper, finns att läsa här.

 

Den PERSONLIGA PLATTFORMEN handlar inte om personliga egenskaper och förutsättningar, så som att vara stresstålig och att tycka om människor. Här handlar det istället om andra viktiga förutsättningar för att få en rivstart och lyckas som fastighetsmäklare. Det här är faktorer som handlar om miljö och det som är runt omkring dig.

 

Stort kontaktnät

 

Eftersom fastighetsmäklaryrket idag är ett renodlat säljjobb är det personliga kontaktnätet oerhört viktigt. Det är genom rekommendationer och att ditt namn som fastighetsmäkare nämns som du får kundtips och ibland direkta försäljningsuppdrag. Kontaktnätet kan bestå av  familj och släktingar, gamla klasskamrater och lärare, gamla idrottskompisar och vänner i sportföreningar. Jag har gång efter gång sett hur svårt det är för en nyutexaminerad mäklare som dessutom är nyinflyttad i stan att etablera sig och få försäljningsuppdrag. Tyvärr stupar många duktiga och trevliga personer redan här för släktband och stort kontakter kan vara avgörande för hur du lyckas.  Att ha s k ambassadörer som marknadsför och talar gott om dig  är jätteviktigt. Många mäklare arbetar aktivt för att utöka kontaktytorna och därmed kontaktnätet. Ett sätt är t ex bli delaktig i föreningar och som Rotary, Lady Circle, hembygdsföreningen etc. Det är viktigt att vara ute och mingla ”på stan”, vara social och aktiv på kvällar och helger. Ofta har jag fått försäljningsuppdrag och kontakter som har gett försäljningsuppdrag på fester och under andra sociala aktiviteter. Du är din egen reklampelare och det är viktigt att påminna din omgivning att du är fastighetsmäklare. Det är bra att även påminna dina närmaste att de i sin tur skall påminna sin omgivning om att du är fastighetsmäklare. Det låter kanske lite överdrivet men det är så här försäljning fungerar. Egentligen är det inte speciellt arbetsamt utan något som för det mesta sker med automatik om du har ett arbete som är roligt och stimulerande. Och det ÄR fastighetsmäklaryrket.  Då har du ju inget emot att prata om det på fritiden och på det sättet är ämnena ”bostadsmarknaden” och ”husdrömmar”  tacksamt eftersom det engagerar många och ofta är ett givet samtalsämne som många vill prata om.  Baksidan kan vara att mäklaryrket kanske inte alltid har haft det bästa ryktet och som fastighetsmäklare får man alltid lyssna till många fördomar och missuppfattningar om yrkesrollen.  Jag har dock alltid tyckt det har varit en rolig utmaning att gång efter gång förklara hur budgivningar fungerar i  verkligheten och att det t ex är vanligt att köpare hoppar av i sista minuten.  (Oj, nu inser jag att här finns ytterligare ett ämne att skriva om.)

 

Lokal förankring, möjlighet att arbeta på födelseorten

 

Att vara född och uppvuxen där du är verksam som fastighetsmäklare är en absolut fördel, eller att åtminstone bo där du arbetar. Det kan absolut fungera bra ändå men det är självklart oslagbart att känna sina potentiella kunder och deras vänner och släktingar från barnsben. Det inger förtroende och tillit att känna till omgivningarna, vad som har hänt i trakten under åren. Dessutom finns ju det viktiga kontaktnätet med automatik om den lokala förankringen är medfödd. Jag vet fastighetsmäklare som har varit oerhört framgångsrika i sin hemstad men som inte alls har fått det att fungera i en annan stad.

 

Vilja att bli en offentlig person

 

Som fastighetsmäklare är du ditt eget personliga varumärke som alltid måste vårdas och marknadsföras. Du som privatperson är representant för det arbete du gör. I en mindre stad blir du ”känd” och har egentligen alltid ögonen på dig. Alla tror sig känna mäklaren  och har en åsikt om mäklaren. Det är bra att vara aktiv i sociala medier. Att marknadsföra sig via Facebook och Instagram. Det gäller att synas överallt.  Det bästa är en positiv artikel i lokaltidningen.  Samtidigt är fastighetsmäklare en grupp som pressen bevakar hårt och går hårt åt.

 

Det finns säkerligen fler faktorer runt omkring som är viktiga för hur lyckosamt arbetet blir men jag tror att just stort kontaktnät och lokal förankring är av avgörande betydelse.  Det är helt enkelt viktigt att synas och att vilja bli sedd!

4 Comments

  1. Hej, intressant inlägg. Ja, jag tror det med med en nypa salt; är man diskret säljare som jag skulle jag inte välja den mest omtalade fastighets mäklaren. Lite mer lågmäld. <kram och tack för inlägget.

    • Karin

      Hej Sofia! Tack! Håller helt med dig där, personligen skulle jag själv aldrig välja en mäklare som skryter och låter tala om sig. Det brukar bli så att man får kunder som är lika en själv har jag märkt. Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *